scroll

La Web d´en Pep... (Bultaco, Montesa, Ossa, cotxes, i altres "andròmines" que belluguen i fan soroll)

divendres, 25 de desembre del 2009

Montesa King Scorpion 250 "Automix" de 1.974

PROJECTE DE RESTAURACIÓ
data d´inici: novembre de 2009
 

Ja la tinc..!!
Feia molt de temps que anava al darrera d´una Montesa d´aquestes. Aquesta moto l´havía vist fà més d´un any a la venda a internet, despres la vaig poder veure al mercadillo de Sils, al juny pasat, peró fins fà uns díes no vam tancar el tracte amb el Venedor i el divendres día 20-11-2009 vaig anar-la a buscar a Berga.

Es de les primeres series, la verda, per a mi la més bonica dels dos colors que la van fabricar, (ambar i verd), si bé he llegit en algún lloc que també va existir en blau tot i que no crec que sortis a la venda?¿. La numeració de bastidor i motor es 44M1869, està fabricada al mes de Maig de 1974 segons la pegatina de la pipa de la direcció.

L´estat extern es prou acceptable, molt sencera i original. Li manquen els intermitents, el porta-bultos i el suport de la pota de cabra que va soldat al basculant, la resta hi es practicament tot.
El problema principal és al motor, sembla que hi va entrar aigua, està enfarregat.
S´ha d´obrir i reconstruir-lo de dalt a baix.

Així es tal com està avans de fer-hi res....


Un petit recull de la seva historia

Els EE.UU. eren el principal mercat pels fabricants més importants de motos espanyoles, em refereixo a Bultaco i Montesa, també Ossa peró menys, i a fí d´incrementar les vendes es van disenyar motos a gust d´aquell personal.
En aquell país eren molt conegudes i apreciades les carreres de motos camp a través per les extenses planicies. Aquell mercat apreciava les motos molt equipades i ben comodes, per tant els de Montesa van fer un "invent", una moto de Tot Terreny a l´estíl americà partint de la base del motor de 250 cc. de la Sport, un xassïs robust similar als models de Cross de la marca, equip electric amb batería, clau de contacte, far devanter de bona dimensió, llum de stop, intermitents, panell d´instruments amb compta milles i compta voltes i molts, molts cromats.

Així va neixer la primera King Scorpion 250, (numeracio de série 34M), l´any 1.970

Primers protips i presentació en societat, (es pot veure a Leopoldo Milà amb el braç damunt el seient)


Model definitiu posat a la venda



Alguns d´aquets models també es va vendre a Espanya ja que s´en van fabricar més dels que els americans van demanar, no obstant aqui no va tenir gaire exit principalment per dos motius, era una moto de preu elevant i en segón lloc l´estetica no agradava gaire, era masa "americana".
La moto de série rendia 22/23 cavalls i la fabrica va posar a la venda un kit de potenciació compost de cilindre, culata, pistó i tub d´escapament provinent de les MX amb un increment notable de potencia, gairebé 30 cavalls

L´any 1.972/3 i fins al 1.976 Montesa llença al mercat una evolució d´aquesta moto, es la King Scorpion "automix". S´en van fabricar 2.877 unitats.
Com a novetat més important, (i per complaure el gust americà), l´incorporació d´una bomba d´engràs separat de la marca Mikuni amb un diposit extern d´oli a la tapa lateral dreta del bastidor.
Aquest sistema, diuen les males llengues, que no va anar mai bé, no obstant penso que el que pasava es que els usuaris no recordaven de posar-hi oli al corresponen diposit provocant moltes gripades de pistó al quedar-se el motor sense lubricació.

L´equipament d´aquesta segona versió també era de primer ordre amb molt de material de la casa anglesa Lucas, far, intermitents, pinyes de comandaments, sistema electric, batería de 6 volts, velocimetre, compta-revolucions, porta-bultos, estrebs per passatger i llum de frenada a ambdues rodes

Aquesta segona versió es va vendre amb dos colors, coure metalitzat amb adhesius verds i verd metalitzat amb adhesius coure, filetejats sempre amb negre. De color verd van sortir molt poques unitats.
El xassis, el motor, les suspensions, seient, carburació, encesa, i gairebé tots els seus components estan derivats de la Cappra VR



-----------------------   diferents textes trovats a internet   --------------------------

En el año 1965, se desarrolla un nuevo modelo para el mercado americano llamada Texas 75, siendo lo más parecido a una motocicleta de todo terreno, pero al estilo americano. Su motor de 175cc desarrolla 14CV derivado de la Impala, aunque con diferente curva de potencia, variando también los bajos. El cambio era de cuatro marchas ofreciendo un buen escalonamiento; el escape es realizado en una sola pieza, montando los frenos de la Impala Sport de doble leva. El chasis está reforzado, consiguiendo mejorar su rigidez, a la vez que mantenía el mismo peso. La horquilla delantera es una Telesco, además se podía pedir con neumáticos de tacos. A partir de 1970, aparece la que realmente podemos clasificar como la primera moto detodo terreno, aunque realmente es una Texas, más evolucionada, y más potente, cuyo motor de 250cc desarrolla 22 CV, con un cambio de cinco marchas, horquilla delantera de fabricación propia de Montesa, amortiguadores Betor, batería para la luz, además de disponer de encendido eléctrico. El chasis, la suspensión, y los frenos eran los mismos que el modelo de motocross la Montesa Cappra VR, montando neumáticos de tacos Firestone. El modelo en sí sería bautizado con el nombre de Montesa King Scorpion, comercializada sobre todo en Norteamérica, moto que ofrece un buen acabado, sin olvidar la incorporación de los típicos cromados muy al gusto americano. Montesa, publicitaba este modelo como una auténtica moto de todo terreno carrera cliente, y aunque dispone de un kit de potenciación que hace aumentar la potencia hasta los 33CV, la King Scorpion no tiene la aceptacion del publico nacional. En el salón de París se presenta una segunda versión, la King Scorpion Automix, que dispone de engrase separado de origen, aunque tampoco tendra el éxito esperado, debido a los problemas que tuvo con dicho sistema, y por el elevado precio de venta.

Montesa King Scorpion 250
A finales del año 1967, Montesa disponía de varios prototipos para poder participar en las competiciones de manera más profesional, sobretodo con la Scrambler, con un motor de 250cc y otro de 360cc, con el mismo bastidor pero con mejoras, las más importantes, el embrague reforzado, y nuevo depósito en fibra de vidrio. Cada vez más, los modelos de todo terreno de Montesa son más acordes a la demanda del público, a la vez que sufren prácticamente las mismas evoluciones que los modelos específicos de motocross, mejorando de esta manera los productos, siendo más competitivos. Las todo terreno infantiles también tendrán su importancia en Montesa, presentando en 1973 el ciclomotor Scorpion de 50cc, modelo que dispone de soluciones ya vistas en sus hermanas mayores. A partir de este momento, Montesa empieza a presentar modelos nuevos sucesivamente, que se ofrecerán en diversos cilindradas y versiones de motocross y enduro de 125, 175, 250, 360 y 414. En 1973 el VR (Vehkonen Reprodlica) fue lanzado y fijado el estándar para 1974.


Michael Douglas y su Montesa King Scorpion
En 1973, Walt Disney produjo una película titulada "Napoleón y Samantha" en la que aparecía varias veces una Montesa modelo King Scorpion.





---------------------------------------------------------------

Notes de l´autor:
- A molts llibres es diu que aquesta segona versió de la King es va comercialitzar l´any 72 pero tinc els meus dubtes doncs la Cappra VR "still beeter", de la qui deriva, va veure la llum molt a finals del 73 i la King era posterior, o com a minim coetania. Al meu entendre va neixer a finals del 73/principis del 74, no al 72.
- L´any 1.974 es va fabricar una bonica versió de carretera anomenada "Rapita 250 automix", 600 unitats, les uniques diferencies eran la roda devantera de 19 polzades, pinyó sortida canvi de 13 dents en lloc de 12, parafang adecuat a la nova mida i les fibres pintades de color morat amb adhesius dorats i filetejat vermell



....vinga, anem per feina...

Desmuntada la part de la bomba d´oli d´engràs automatic, (sistema "automix", d´aqui li vé el nom), i la part del volant magnetic. Com es pot apreciar a les fotos l´humitat ha fet estralls. Una vegada fora aquestes peces el motor no roda, per tant el problema ha d´estar dins del carter de compressió, segurament que els coixinets del cigonyal i el peu de biela estaràn rovellats i caldrà un canvi.



La instal.lació electrica està en molt bon estat, fins hi tot hi ha la papereta del codic dels colors a la regleta de conexions sota el diposit. La batería, de 6 vols, també hi era, imagino que deu estar sulfatada, serà necesari posar-ne una de nova...



El carburador, un Bing de 32 mm., una vegada desmuntat s´observa que està bastant xungo, serà questió de posar-lo un parell de díes dins d´ula sol.lució d´aigua i Zotal perque surti brillant com una patena i nets els conductes interiors. També tindré que buscar un joc de xicles i la valvula d´entrada de la benzina...



Cigonyal, coixinets del mateix, biela, cilindre i pistó estàn enfarregats i rovellats, es tindrà que rectificar tot el conjunt, el pistó es la mida Standar, pot indicar de que la moto no ha fet masa quilometres..



El cigonyal, el pistó i els pinyons del canvi de marxes, una vegada oberts els carters centrals. La pinyonería està perfectament conservada, aixó m´anima moltissim...



Desmuntada la part cicle es veu efectivament que aquesta moto no ha fet gaires kms., els tambors de fré i les mordaces estaríen amb un altre estat i no com estàn.. El xassïs està perfecte, les pistes dels coixinets de la direcció també... Els amortidors funcionen tot i que els desmuntaré per cromar i pintar, etc etc.. Al basculant hi falta el soport de la pota de cabra, es tindrà que mecanitzar de nou.



Desenvolupament sobre paper de les mides i formes dels transfers del cilindre tal com està actualment i un parell de fotos del mateix, després de pasar-se una setmana dins d´aigua i "Zotal"

 


Gener 2010
He comprat un pistó original Tarabusi, (+ 0.5 mm.), a Rectificats Bellavista més que tot per tenir-lo de patró en el futur i també per si decideixo rectificar el cilindre, la seva referencia del cataleg Montesa es 4460.074j.

Els parametres tecnics del pistó son:
- Cota compresió: 35 mm.
- Altura del cap: 4 mm.
- Buló: 16 x 60 mm.
- Segments: (2) de lamina de 0,762 mm.
- Llargada total: 71 mm. (a les dues faldilles)

El vell que portava aquesta King té una diferencia amb el nou, la faldilla d´admisió es 3,8 mm. més curta i de moment encara no he esbrinat el perque no obstant es de suposar que va ser retallada per algún "manetes" perque la referencia del pistó troquelada al cap es la mateixa que el nou



He esbrinat que la diferencia entre un pistó de Cappra i un de King està en la mida d´aquesta faldilla que comento, a la Cappra es més curta per allargar el temps d´admissió, la seguent informació facilitada per Tarabusi, S.A. i Rectificats Bellavista ho confirma, d´on també he tret les mides que he detallat al parraf anterior



Consultant la documentació tecnica dels especejaments he descobert noves i curioses dades....

- A partir del numero de série 44M1848, (21 unitats avans de la meva), va ser modificada la culata incorporant-ne una de Cappra VR, referencia 7360.028 en lloc de la 4460.028 augmentant d´aquesta manera la rel.lació de compresió, (10:1 a 12:1)
- A partir del numero 44M1868, (just la moto anterior), se li cambia el coixinet de peu de biela, d´agulles, per un de gabia, la referencia 7360.011j substitueix a la 2360.011
- A partir del numero 44M1911, (42 unitats deprés), pasa a equipar una biela més reforçada, la referencia 2360.010.2 es substituida per la 7360.010.1, per tant a partir d´aquesta numeració es pot afirmar que el conjunt cigonyal sencer es de Cappra VR 
- I just a partir de la 44M1869, es ha dir, la meva, el sistema d´encesa varia, es monta un nou volant magnetic i un convertidor (bobina d´alta) amb el diode incorporat, el motiu es "lograr mayor fiabilidad funcional al alejar el citado diodo del calor y vibraciones del motor" segons s´indica a les lamines de modificacions

Les referencies que càmbien son...
Convertidor Motoplat (?????????), 3461.061.1 substitueix al 3461.061
Volant Magnetic Motoplat (9600590-1), 4461.001.1 substitueix al 4461.001

A les línies de muntantge de la fabrica es produien molts canvis, moltes peces es substituien per altres i no s´anotaba fil parranda, per tant no sería gens d´extranyar que el pistó amb la faldilla curta que portava aquesta moto fos un pistó retallat a la propia fabrica per aprofitar stocks, o perque s´habien quedat sense el material especific, per citar dues possibilitats factibles.


Aqui un detall de la restauració de la calcomanía que anava enganxada a la pipa de la direcció on s´especifica el model, la numeració de série i la data de fabricació, el treball està fet amb rotulador Edding 3000 i forrat amb Airon-Fix per la seva protecció.
Obviament no hi había més remei que treure aquesta pegatina amb molta delicadesa per pintar el xassïs.



També he restaurat i forrat la tira de paper de colors indicadora de les conexións electriques. El sistema ha estat el mateix, rotuladors de colors i protector plastic transparent  

 


Gener 2010
Conjunt cigonyal nou, pistó d´una Enduro K que ja tenía i que retallaré la faldilla, aros nous...
Coixinets, retens, juntes, tot nou. Una pasadeta de tela esmeril de grau extrafí per l´interior de la camisa i llest per muntar...

 


Febrer 2010
Suspensió devantera desmuntada per comprovar els seus elements interns, hi ha una barra una mica doblegada peró molt poc, 0.5 mm, amb una premsa la redreçaré, la resta està tot molt bé, només caldrà polir les botelles i quedará perfecte

 



Cilindre i culata recent pintats amb anticalorica satinada



Agost 2011
Mecanitzat el soport de la pota de cabra, un excel.lent treball fet per un torner conegut.



Setembre 2011
Diposit i peces de color preparades per ser pintades i una peça dificil de trovar, el soport del parafang devanter



Novembre 2011
Xassis i basculants, soports del far devanter i captxons dels amortidors, pintats per l´artiste Rovira de Bescanó. Kit d´adhesius pel diposit, (Motoretro)



Desembre 2011
He comprat una King Scorpion automix desmanegada i barata per aprofitar peces.
Resulta que està matriculada a Girona i el seu número de bastidor és de les primeres 50 unitats. Està fabricada el juny de 1.973
Estic valorant una posible combinació i amb peces de les dues fer-ne una



Març 2012
Totes les fibres pintades i referencia de les pintures



Novembre 2012
Diposit tornat a lacar i adhesiu VA colocat on crec que queda millor i m´agrada més


........