scroll

La Web d´en Pep... (Bultaco, Montesa, Ossa, cotxes, i altres "andròmines" que belluguen i fan soroll)

diumenge, 22 de novembre del 2009

Montesa Cota 247 Mk3 de 1.972 -Rob Edwards-

PROJECTE DE RESTAURACIÓ
data d´inici: any 2003, posteriorment abandonat i recuperat a mitjans de 2009




Aquesta versió de la Cota 247 es la més bonica, estilitzada i elegant. Feia temps que hi anava al darrere fins que l´any 2003 la vaig comprar, (motor i bastidor 21M7500 i escacs), a un tipejo de per allà al centre de l´estat Espanyol, me la và vendre restaurada peró a peces..., les peces hi eren (si bé no totes) ben cromades, el motor estava polit i brillant, xassïs pintat, etc etc., i jo hi vaig caure de quatre potes, con un principiant...

Correspón a l´epoca del pilot Rob Edwards

Sembla ser que aquest era l´aspecte de la moto avans de "restaurar-la"



Així la vaig veure a l´anunci i les fotos que el "pajaro" va enviar i el Meccano que em va entregar



Resulta que al motor ni l´havíen obert per fer-li un repás, el basculant no tenía l´anclatge de la pota de cabra, estaba literalment arrancat de socarrel,  el suport de l´estribera dreta també estava trencada, varies de les peces no corresponíen a aquesta moto.....

------
Com a norma general mai s´ha de comprar una moto restaurada, val molts més diners i no hi hà garantía, millor comprar-la barata i per fer, si bé comporta més feina i temps
------

A una fira de Sils vaig localitzar un basculant nou, es va arreglar el soport de l´estribera i una vegada sorrejat el xassis es va pintar de nou, amb la mala sort que el van pintar malament...
Mentrestant vaig reparar el motor, canvi de coixinets, retens, juntes i alguna cosa més que no recordo.

Un altre problema que vaig trovar-me es la dificultat en localitzar pistons d´una mida concreta per aquesta versió, (motor de tres transfers), ni pistó ni un trist joc d´aros de lamina, res... a cap fira, a cap rectificadora.... projecte encallat i el vaig abandonar a la espera de millors temps

Va pasant el temps, anys, i a Sils de 2008 trovo uns aros d´OSSA Enduro, que també son de lamina de 0.762 mm i van més o menys bé al pistó de la Cota, (72.80 mm.). Aquest fet em và animar a reempendre els treballs, peró no s´acaben aqui els entrebancs, resulta que al colocar el motor al xassís vec que allí pasa alguna cosa rara doncs aquest queda lleugerament inclinat respecte al xassïs.
A simple vista no s´aprecia peró al pendre mides s´observa que el xassïs està doblat per la barra que baixa des de la pipa i també la plataforma inferior....

CaguntrentamilbarcuscarregatsdeblaticadagràunSCC..... amen!



A grandes males, grandes remedios.
Penso que la sol.lució es comprar un altre xassis, tallar, soldar i llestos, entre dos fer-ne un... i efectivament el compro, es el numero de serie 21M72xx, molt proper a l´altra...
De moment al "nou" xassis el tema pinta bé tal com es pot apreciar seguidament



Guaita que no estàn "xungues" les tapes laterals....!
qui el va parir...



Em pica la curiositat de saber si aquest nou xassis està, de casualitat, documentat per tant torno a aturar el projecte a l´espera de resposta de la Gestoría, (s´ha demanat un informe de dades), i si es el cas, fer canvi de plantejament donat que la primera no té cap tipus de documentació.

Mentrestant, i per coneixer millor l´evolució d´aquest model de Montesa, aqui hi ha un croquis que he trovat, (www.montesakingscorpion.blogspot.com)



Breus dades de história de la Cota 247 (de collita própia)

Un tal Pere Pi Parera, (Lliça d´Amunt 1940), enginyer i tecnic de Montesa era pilot provador de la marca. Va participar a una prova de motociclisme camp a través que es va celebrar per la zona de Manresa, era el primer trial de Catalunya, corría l´any 1.961 i va guanyar. La seva montura era la Montesa Brio 110 que es feia servir per moto-cross. L´any 64 es va correr a Grenoble i els de Montesa van veure que la Brio no era apta per fer trial així que van tenir que espavilar-se i evolucionar la moto a fí d´adaptar-la a les caracteristiques de les proves on s´anava participant.

Aquesta es la Impala Trial oficial de fabrica de l´any 1.966, amb forquilla Earles, copia de les que s´utilitzaven a Anglaterra per la practica d´aquesta modalitat esportiva    



L´any 67 al Saló de l´Automobil de Barcelona es va presentar, i per tant comercialitzar, la primera Montesa especifica per la especialitat, la Montesa Trial 250, de la que s´en van fabricar molt poques unitats, aquesta concretament perteneix a un conegut restaurador, Joan Figols, de Berga

 


El senyor Pere Pí en acció


Entre Pere Pí i el pilot anglés Don Smith, (Walthamstow 29-12-1937 - Suffolk 6-10-2004), van evolucionant la moto fins a arrivar a la primera COTA 247, (Mk1), de l´any 1.968.
Numeració de bastidor entre 21M0001 i 21M1799.

Aquest es el cataleg de propaganda de l´epoca del primer model


Don Smith fent trial (i fumant) amb una Mk1


Val a dir no obstant que l´autoría del diseny de la nova Cota 247 és de Leopoldo Milá Sagnier, (Barcelona 1.921). Aquesta moto va obtenir el premi de la Critica i el "Delta de Plata" de l´Associació de Diseny Industrial del Foment de les Arts Decoratives, (ADI-FAD), l´any 1.968.
El Sr. Milà ja había guanyat l´any 1962 el premi Delta d´Or pel diseny de la Montesa Impala i posteriorment se li va entregar un altre Delta d´Or amb motiu del 25è. aniversari de vida de l´associació, al tenir consideració de que la Cota 247 fou pionera en la majoría de models posteriors de l´especialitat de Trial. Actualment moltes trialeres guarden linies mestres molt semblants.

La Cota 247 va anar evolucionant any rera any amb nous pilots com Rob Edwards, Gordon Farley, Ulf Karlson, Malcom Rathmell, Quico Payà, etc 
Unes quantes fotografíes de l´epoca amb la Montesa Cota 247, en varies versions i diferents pilots


Evolució tècnica completa d´aquesta emblematica moto, (www.montesaweb.com i collita propia)

Evolución técnica de la Cota 247
Fecha,  Núm. de bastidor al que se incorpora,  Elementos modificados respecto precedente


Versión "cubos grandes"  (Mk1)  -Don Smith-
- Julio 1968 - 21M0001
Primera Cota 247 producida en serie
Chasis blanco
Tambores freno (cubos) grandes, 180 mm.

- Marzo 1968 - 21M0500
Bastidor con "orejas" para soporte guardabarros trasero
Chasis sigue en blanco
Nueva guía cadena
Nuevos escudos en deposito
Tubo escape modificado
Tubo admisión, boca con dos esparragos
Caja filtro aire modificada (con 3 tornillos)


- Noviembre 1968 - 21M1191
Incorporación de tensor guía de cadena


Versión "cubos pequeños" (Mk1 segunda série)
- Abril 1970 - 21M1800
Tambores freno pequeños, de 110 mm.
Nuevos estribos con sierra
Nuevo tapón depósito con juntas tóricas
Sillin modificado
Corona dentada en Duraluminio

- Octubre 1970 - 21M2505
Tijas suspensión delantera en Duraluminio


Versión "cuadro gris". Motor nuevo (Mk2)  -Gordon Farley-
- Marzo 1971 - 21M3000
Fijació amortiguadores traseros con anillos elásticos
Nuevo color de bastidor, en gris perla
Nuevos estribos forjados mas bajos
Nuevo grifo gasolina
Nuevo diseño suspensión delantera
Nuevo grupo culata-cilindro "redondo"
Escape con salida redonda
Nuevos volantes inercia y magnético
Nuevo filtro de aire con admisión superior

- Marzo 1971 - 21M3125
Cubos de rueda pulidos

- Marzo 1971 - 21M3372
Nuevo piñón de puesta en marcha

- Junio 1971 - 21M3750
Puños diseño estriado
Nueva palanca freno trasero
Nueva camisa en el cilindro
Nuevo diseño carters
Cambio mejorado
Piñón mando rueda modificado
Nuevo piñón puesta en marcha
Nueva palanca de cambio "redonda"

- Julio 1971 - 21M3789
Nuevo embolo

- Julio 1971 - 21M3825
Amortiguadores "dorados" o con muelle amarillo, sin guardapolvo metalico

- Septiembre 1971 - 21M4382
Nuevo tensor cadena
Nuevo protector cadena en plastico gris

- Septiembre 1971 - 21M4456
Fijación culata mediante espárragos

- Febrero 1972 - 21M5394
Piñón mando rueda desplazado.


Versión "depósito estilizado" (Mk3)  -Rob Edwards-

- Julio 1972 - 21M6600
Nuevo deposito estrecho y estilizado
Asiento perqueño
Nuevo caballete articulado sobre horquilla trasera
Nonius posicionador de manillar
Fuelles goma en suspensión delantera
Nuevo mando acelerador
Nueva palanca freno trasero
Nueva fijación escape
Silenciador con forma de puro
Se incluye luz de "stop" y de ciudad
Nuevo juego discos embrague "recortados"

- Julio 1972 - 21M6700
Suplemento silenciador dimensionado
Carburador mejorado
Piñón mando rueda 10 dientes


Versión "cambio a la izquierda" (Mk3 segunda série)
- Diciembre 1972 - 21M8100
Cambio a la izquierda
Nuevo grifo gasolina
Nuevos amortiguadores
Nuevos embolo y segmentos
Modificación tapa filtro de aire
Nueva palanca p.e.m. mas separada.

- Mayo 1973 - 21M9702
Cambia llanta trasera, sin nervios

- Agosto 1973 - 21M11001
Incorpora cierre dirección
Mandos sobre manillar de Duraluminio
Incorporación avisador acústico

- Septiembre 1973 - 21M11152
Incorporación de gomas antivibrantes en cilindro y culata.

- Septiembre 1973 - 21M11240
Nueva cubierta trasera Pirelli

- Octubre 1973 - 21M12115
Elemento filtrante "Twin-air"


Versión "bastidor negro" (Mk4)
- Febrero 1974 - 21M13107
Nuevo bastidor negro
Patín guia cadena mejorado
Nuevo grifo gasolina de goma

- Febrero 1974 - 21M13291
Carburador con purga en la cuba.


Cota 247 T  -primeras versiones sobre la base de Trial puro-
- Abril 1974 - 21M13830
Primera 247 Trail con sillín biplaza

- Diciembre 1974 - 21M17218
Puños de caucho natural
Nuevo neumatico delantero.


Versión "Ulf Karlson" (equivandría a un hipotetico Mk5 de trial puro)
- Junio 1975 - 21M19228
Depósito Ulf Karlson
Se añaden protectores manetas y mando acelerador
Nuevo diseño carters
Nuevos desarroillos transmisión
Corona trasera más pequeña
Palanca embrague sobre carters
Nueva pipa bujía
Nueva palanca p.e.m. forjada.


Cota 247 T -versiones sobre la base de Ulf Karlson- (alternandose Trial y Trail indistintamente)
- Agosto 1975 - 21M19779
Versión Trail con base UK, primera unidad

- Julio 1975 - 21M19872
Nueva relación transmision primaria.

- Julio 1975 - 21M19979
Tensores cadena de Duraluminio

- Septiembre 1975 - 21M20042
Paso cables electricos sobre guard.trasero

- Febrero 1976 - 21M21318
Tapetas fij. manillar de duraluminio

- Febrero 1976 - 21M21381
Se añade protector goma en carburador.

- Mayo 1976 - 21M21482
Nueva decoración adhesivos rojos.

- Septiembre 1976 - 21M21962
Rodamiento dirección con jaula de Nylon, Manillar de dural

- Octubre 1976 - 21M22062
Nuevo sillín

- Marzo 1977 - 21M23035
Nuevo grifo gasolina

- Julio 1977 - 21M23635
Motor 237 c.c.(71x60), norma francesa para exportación
Nuevo sistema de filtro aire
Nueva susp. trasera Betor muelles paso variable
Manguito entre bridas tubos susp. sin cromo duro
Nueva placa matrícula trasera.


Cota 247 C
- Junio 1978 - 21M25137
Nuevo depósito
Nueva suspensión delantera con presión aire, Guardabarros plastico.


Cota 247 (biplaza) -estilo 348-
- Julio 1978 - 21M25307
Depósito gasolina "tipo 348" biplaza, primera unidad

-14 Oct. 1980 - 21M27337
Ultima Cota 247 fabricada.

----------------------------------------------------------------------------------

Novembre de 2009

Una investigació tipus CSI m´ha permés averiguar l´identitat del titular del xassïs, es tracta d´un Senyor que viu a Sant Fost de Campsentelles...
A través de les pàgines blanques de Telefónica vaig localitzar telefons concordants amb el Cognom del titular, un d´ells va resultar ser de la seva germana amb qui vaig parlar i així mateix dies despres ho vaig fer amb el titular per demanar-li que em signés documentació acreditativa de titularitat el qual, molt il.lusionat, va accedir gustosament. Un día d´aquets hi aniré i ens coneixarem personalment.... percebeixo que es una persona molt simpatica i agradable, será tot un esdeveniment per ell que pugui veure un día la seva moto correctament restaurada.
Podré per tant rehabilitar i documentar al meu nom la Cota 247 tot i que el xassis será un numero i el motor un altre si bé son de la mateixa serie i molt properes, (312 unitats de diferencia)

Les dades que tinc son:
Bastidor 21M72xx
Matricula B-27xx-J
Data matriculació 11-08-1972


Febrer 2010
S´ha netejat la culata i el cilindre, 3 díes dins d´una barreja d´aigua i Zotal i ha quedat perfecte. Culata i cilindre estàn pintats amb spray satinat anticaloric de color negre...



Com que al xassis documentat no hi había el sistema de bloqueig de la direcció m´he vist obligat a treure´l de l´altre amb una amoladora tipus "Dremel" per poder-lo aprofitar, ara només caldrà soldar-lo, despres sorrejar tot el metall i preparar-lo per pintar.

 


Agost 2010
Xassis imprimat després d´haver-lo pasat pel xorro d´arena seguint el seguent process, sorrejat, remullat, pulverització amb salfumant rebaixat amb aigua, aclarat amb aigua a pressió, neutralització amb sol.lució acuosa de bicarbonat sodic, aclarat amb aigua a pressió, secat e imprimat, així ha quedat



Octubre 2010
Comença el muntatge de la moto, primerament les suspensions, (provisionals), seguidament les rodes, el manillar i els comandaments, després el motor, parafangs, instal.lació electrica, etc etc



Novembre 2010
L´he fet petar i deu n´hi dó el soroll que fà, serà questió d´inventar-me alguna cosa per esmorteir-lo perque no crec que pasi la revisió per rehabilitar. Per poder-ho fer, a més, li he posat tota l´intal.lació electrica i altres components i detalls de l´altra que tinc, la Mk4 2a. série del 73 i una vegada legalitzada ho treuré tot deixant-la en plan "competició", es ha dir, sense llums, sense matricula i sense cap mena d´element que no estigui a la foto del cataleg, els amortidors del darrere seràn uns altres que tinc, amb molla groga, tal com anava de série.
El destí final d´aquesta moto serà fer de balaustrada a l´altell que hi ha al menjador de casa.



Desembre 2010
Detalls de la moto



Ja he trovat la solució per esmorteir el soroll, he muntat el "petarró" final de la Cappra 125 VB i va de conya, també estàn intal.lats els cables dels comandaments




Carter d´embrague muntat, té bona pinta


Febrer 2011
Ja en començo a estar una mica cansat del "parato" aquest, ara resulta que quan se li conecten les llums petarreja, s´ofega i.... en fí, em penso que passaré de documentar-la i la penjaré directament a l´altell


Efectivament, després de rumiar-m´ho bastantes vegades he decidit penjar la moto directament al seu lloc definitiu i passar de complicacións de rahabilitar-la. Em sap greu peró no tinc temps de mirar els problemes electrics, al menys per ara. Com que tinc la documentació acreditativa de propietat del vehicle ja l´utilitzaré si un día, en el temps, ho vull fer. Tan aviat pugui li treuré tota la instal.lació de llums i altres aditaments impropis de moto de camp


Amb l´ajuda d´un amic l´hem colocat al seu lloc definitiu, fà pachoca.
Motor sense olis i només quatre detalls per deixar-la "de cine" (els amortidors han de ser els de molla groga)




Juliol 2013
Preparant canvi d´amortidors per uns d´originals


 
Novembre 2020
Amortidors, adhesius o calques i altres detalls muntats
Llesta definitivament!!





...........